3. HAZATÉRÉS EGYEDÜL VAGY CSALÁDTAGOKKAL
Hazatérés joga
Magyar állampolgár külföldről bármikor hazatérhet, a hazatérés joga nem tagadható meg, nem korlátozható, illetve feltételhez nem köthető.
Magyar állampolgárság igazolása
A magyar állampolgárság
érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal, érvényes magyar útlevéllel,
érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal, valamint - ellenkező bizonyításig - honosítási okirattal igazolható. Az előzőek hiányában a magyar állampolgárság - ellenkező bizonyításig és az érvényességi idő lejártát követő egy évig - az érvényesség időtartamának lejárta miatt érvénytelen magyar útlevéllel is igazolható.
Személyazonosság igazolása
A személyazonosság igazolása történhet érvényes személyazonosító igazolvánnyal, érvényes útlevéllel vagy érvényes kártyaformátumú vezetői engedéllyel
(jogosítvánnyal). A polgár akkor köteles a személyazonosító igazolvány kiállítását igényelni, ha nem rendelkezik más érvényes, a személyazonosságát igazoló hatósági igazolvánnyal.
Magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatérő magyar állampolgár
A magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatérő magyar állampolgár a
magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől számított
öt napon belül köteles
bármely
járási hivatalnál
a nyilvántartásba vételhez szükséges - okirattal igazolt - személyi és lakcímadatokat bejelenteni. A nyilvántartásba vételhez szükséges adatok bejelentését – jogszabályban meghatározott kivétellel –
személyes megjelenéssel kell teljesíteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal
hatósági igazolványt (lakcímkártyát) ad ki.
Hol igényelhető a személyazonosító igazolvány?
Állandó személyazonosító igazolvány személyesen kérelmezhető:
kormányablakban/okmányirodában,
nyilvántartást kezelő szervnél (ha a polgár nem rendelkezik személyazonosság igazolására alkalmas más érvényes hatósági igazolvánnyal, valamint ha első alkalommal igényel tároló elemmel rendelkező személyazonosító igazolványt),
konzuli tisztviselőnél (csak magyar állampolgár esetében),
a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél (ha a kérelmező a személyes megjelenésben egészségügyi okból akadályozott).
Milyen dokumentumokat szükséges benyújtani?
Ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik, vagy a kérelem benyújtását megelőző évben rendelkezett érvényes állandó személyazonosító igazolvánnyal, vagy a személyazonosságát igazoló más érvényes okmánnyal, azt a kérelemhez be kell mutatnia. A magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatért magyar állampolgár vagy a külföldön élő magyar állampolgár esetén a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványát (lakcímkártyát) kell bemutatni.
Személyazonosító igazolvány kiadásának ügyintézési határideje, az okmány átvétele
Az állandó személyazonosító igazolvány kiadására irányuló kérelem elbírálásának ügyintézési határideje 8 nap -, amennyiben a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott - egyéb esetekben 20 nap.
A kész okmány átvehető a kérelmező választása szerint:
Lakóhely és a tartózkodási hely bejelentése
A
lakóhely
(az életvitelszerűen használt ingatlan), illetve a
tartózkodási hely
(a lakóhelytől eltérő azon cím, ahol a polgár 3 hónapnál hosszabb ideig, de csak átmeneti jelleggel lakik) bejelentése főszabály szerint
csak személyes megjelenéssel teljesíthető, a kérelem bármely
járási hivatalnál előterjeszthető. Ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti.
A lakcímbejelentéshez főszabályként a
szállásadó (pl: a lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője) hozzájárulása szükséges. A hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben a szállásadó nyilatkozatát az adott okirat pótolja, melyet a lakcímbejelentő lappal együtt kell benyújtani.
Vissza a tartalomjegyzékhez